Tuesday, February 26, 2013

Ingatkan Aku


Bismillah…

| Manusia, mengeluhnya bukan kerana tak sempurna, tapi kerana terlalu selesa. |
| Terlalu selesa hingga tak bisa kurang walau secubit. |
| Bila semua bicara yang sama, bodohlah yang tidak mendengar. |



Cerita tanpa konsep.

Aku rasa, itu adalah keistimewaan seorang penulis. Ya, semua mampu jadi penulis apa!

Mungkin tanpa konsep itu agak kurang tepat.

Tanpa kewajipan, mungkin lebih sesuai.

Atau mungkin itu pun kurang tepat.

Bagaimana dengan mereka yang bergantung padanya?

Mungkin tidak bagi aku.

Mungkinlah!

Tapi aku pun rasa wajib.

Wajib bagi aku menulis. Wajib bagi aku menasihat. Wajib bagi aku menegur.

Ya, wajib lah!

Walau tanpa konsep.

Rasa perlu untuk menjenguk dalam hidup orang.

Membetul mana biasa. Membiasa mana betul.

Oh, ini entri sarkastik, kalau kalian faham.

Sebuah entri satira.

Bukan hanya pada kalian, juga pada aku.

Tak faham?

Okay, aku jelaskan.

Untuk mereka yang sibuk bercakap pasal lain.

Apa kata ambil masa.

Sibuk bercakap pasal sendiri dulu.

Cakap pasal diri itu bukan diskriminasi.

Prejudis, sikit.

Narsisis, mungkin.

Atau berat sebelah. Kisahkan!

Sebab terkadang kita terlupa.

Kita lebih penting dari yang lain.

Aku bercakap cara mudah.

Mudah kan?

Ah, manusia.

Mengeluh.

Itu tabiat manusia.

Dan ini pendapat aku.

Manusia, mengeluhnya bukan kerana tak sempurna, tapi kerana terlalu selesa. Selesa dengan hidupnya, selesa dengan duduknya, selesa dengan sebutnya. Terlalu selesa hingga tak bisa kurang walau secubit.

Manja diri.

Termasuk aku.

Dan bila terasa berat beban terlebih pikul, tika itulah mula terdengar segala macam sumpah seranah maki hamun caci cerca.

Hah, terlalu mudah aku merumuskan secara umum.

Lihat! Kau mengeluh. Mengeluh sambil mungkin berkata, ‘Mudah dia berkata demikian. Lagipun, bukan fizikalnya yang berkata. Beranilah dia disini.’

Ya, aku adalah manifestasi segala yang aku katakan. Tak perlu aku mencari contoh lain. Diri aku ada.

Tapi kalau kau terasa, silakan. Aku merujuk segala dari aku, terpulang pada kalian untuk berkongsi rasa.

Bila semua bicara yang sama, bodohlah yang tidak mendengar.

Terkadang kita terlupa itu.


Assalamu’alaikum.



Layan UFM sambil mesyuarat. Eh, bukan aku, tapi mereka! Aku, layan internet je.

No comments:

Post a Comment