Monday, February 18, 2013

Jawapan Aku


Bismillah…

| Kenapa ‘Pengheningan Cipta’? | Kerana ini tafakur. | Kenapa tak ‘tafakur’? |
| Kerana aku rasa ‘pengheningan cipta’ itu awesome! |


Seorang teman hubungi aku lewat petang semalam. Melalui merpati dititipkan soal, ‘Kenapa Pengheningan Cipta?’

Langsung tanpa menjawab soal, aku bertanya kembali, ‘Lama tak dengan khabar.’

Cekap sahaja defensifnya, ‘Sama sahaja bicaranya.’

Ya, terkesan dengan balasan, terus kubiarkan sahaja. Barangkali penat menunggu lalu terus sahaja dia menyambung bicara.

‘Kerana aku sedikit faham entri itu, langsung aku tidak berkomentar disitu. Mana tahu, takut ada yang tersinggung.’

Tersentak. Tersinggung sedikit, lagi.

‘Jadi, kenapa ‘Pengheningan Cipta?’’

‘Kerana itu tafakur.’

‘Tafakur? Bukankah ini lebih kepada… muhasabah?’

‘Kerana tafakur itu pusat segala tumpu. Perbuatan, perhatian, fikiran. Taakul. Lebih khusyuk, bagiku.’

‘Mungkin sahaja spekulatif.’

‘Muhasabah, apa yang kau tahu?’ Aku cuba menduga.

‘Introspeksi?’

‘Mungkin. Mungkin tidak. Berkisah diri sendiri, adilkah? Fikiran, idea, perasaan. Kita sahaja. Adilkah?’

‘Untuk keyakinan diri?’

‘Masih, adilkah? Pertimbangan akal dan logik, itu sifat manusia.’

‘Jadi, keduanya mencongak rasa dalam diri. Adilkah? Kerana masih berkisah soal diri.’ Soal dia kembali.

‘Tafakur itu bukan untuk aku, tapi yang lain. Aku keluarkan aku yang ini, dan aku cuba menjadi mereka. Aku cuba, sekurang-kurangnya, walaupun mungkin gagal, masih aku yang ini.

Khali.

Ada hela panjang, terus aku potong.

Muhasabah itu untuk aku, bukan yang lain. Aku keluarkan mereka, dan aku masukkan aku yang ini. Aku cuba, sekurang-kurangnya, walaupun mungkin gagal, masih aku yang ini.’

‘Tapi kenapa mesti ‘Pengheningan Cipta’? Boleh saja guna ‘tafakur.’ Kenapa tidak?’

‘Kerana aku rasa ‘Pengheningan Cipta’ itu awesome!’

Tamat disitu.

Buka tajuk baru.

Percaya takkan mungkin menang andai bertelagahnya dengan aku. Keras kepala, itu aku akui.

Maaf.

Kerana aku takkan minta maaf.

Assalamu’alaikum wbt.




Terlupa orang lain punya pendapat sendiri. Cuba dengar dulu. Biar berbeza, asal tak pak turut.

No comments:

Post a Comment