Friday, March 1, 2013

Nota Paranoid


Bismillah…

| Apabila hati berkata lain, itu yang sebetulnya. | Apabila nafsu berkata lain, itu yang sebetulnya. |



Terdengar sesuatu yang baru.

Betapa berbezanya kita.

Aku percaya.

Percaya apa yang dikata.

Tolong.

Tolong baca sampai habis, baru nilai.

‘Betapa kuat kita menafikan perbezaan, kita tahu, kita memang berbeza. Apabila hati berkata lain, itu yang sebetulnya. Apabila nafsu berkata lain, itu yang sebetulnya.’

Bingung.

Faham?

‘Apabila hati berkata yang lain, ‘yang lain’ itu yang betul. Apabila nafsu berkata yang lain, kita sedang betul.’

Masih tak faham?

‘Ikut kata hati, inshaa-Allah akan selamat. Nafi kata nafsu, inshaa-Allah selamat.’

Masih tak faham?

Ah, biarkanlah. Tak penting.

Ini boleh berubah.

Ada dua versi. Satu yang berlaku sekarang, satu yang terbentuk di masa depan.

Di masa depan.

Mungkin ketika kita lagi sedang mandi.

Atau sedang mengadun tepung buat kuih untuk minum petang.

Atau ketika ritual sebelum tidur.

Versi yang kedua, aku lebih suka.

Sebab itu cara aku.

Menilainya lambat, kerana aku berfikirnya pun lambat.

Mencuba mencari logik pada tiap sesuatu.

Ya, hakimi aku, tapi ingat. Ini cara aku.

Jadi kalau aku berkeputusan terlalu awal, selalunya aku berakhir dengan penyesalan.

Ya, terkadang terlalu lambat sehingga berhari-hari.

Mungkin juga berminggu-minggu.

Menilai mencair memecah memerah membuka.

Menyusun satu-satu cerita bak susun suai gambar.

Baru aku faham.

Atau ada ketikanya, ia enggan datang.

Walaupun seakan faham, masih teraba aku dalam kelam.

Huh.

Ya, aku mengeluh.

Kerna kau mungkin faham dari detik pertama.

Betapa berbezanya kita.

Ada ketika aku faham lain dari kalian.

Ya, kita kan berbeza.

Sebab kalian boleh saja kata sebarang, asal jangan aku tahu. Takut aku tersakiti.

Ya, bukan kata sahaja. Riak muka itu pun sama.

Mungkin bunyinya penting diri.

Tak, ini takut namanya.

Aku takut aku tak kuat.

Tolong aku ya kawan?

Bila aku tak faham, atau aku belum faham, atau aku tak mahu faham.

Tolong faham.

Aku tak seperti kalian.

Malah kalian tak seperti satu sama lain.

Ya, kita berbeza.

Bukan hanya aku dan kalian, tapi kita semua.

Mungkin beratnya sama, tapi rasa berat itu tak sama.

Berapa lama ditanggung, pun tidak sama.

Berapa kuat menanggung, pun tak sama.

Mungkin bagi kalian, itu sesuatu yang mudah. Mungkin tidak bagi aku.

Begitu juga sebaliknya.

Rasa nak lepaskan? Silakan!

Tak, aku tak marah. Cuma penting diri, sedikit.

Baik, mungkin banyak.

Terpulang!

Tapi aku tahu, betapa kita meraikan kesamaan, kita tetap berbeza. Jangan cuba nafikan.

Terkadang aku pejam mata juga pada hakikat ini.

Aku cuba sama seperti kalian.

Berbohong? Tipu diri sendiri? Tidak jujur?

Ini kebiasaan masyarakat. Bukan hanya Melayu, bukan hanya Malaysia.

Maaf.

Menafikan apa kita percaya, untuk dipercayai. Sesetengah daripadanya sahaja lah!

Jadi aku ikut kata hati, inshaa-Allah selamat.

Susah bila tonton filem yang sama, tetapi pendapat berbeza. Fahamnya berbeza.

Habis kalian ingat aku bercerita pasal apa? Aku berkisah aku yang tak faham signifikannya!

Jadi lepas ni beri aku masa andai aku tak faham apa yang kita tonton ya.


Assalamu’alaikum wbt.




Susu kocak dibuat sendiri itu lebih enak jika ditambah kasih sayang. Auwwww~ Manisnya!

No comments:

Post a Comment