Wednesday, February 20, 2013

Anugerah Kembara (Versi bukan AIM)


Bismillah…

| Adillah pada diri sendiri. | Berikan haknya. | Jika mahu adil pada yang lain, adillah dulu pada diri sendiri. |
| Jangan alpa, jangan abai, jangan sisih diri untuk yang lain. | Itu bukan berkorban, itu bodoh. |



Sekarang lagi dalam misi membawa diri.

Secara harfiahnya, membawa diri pergi mengisi sebahagian yang kurang dari diri ini. Secara harfiahnya cuba mencari untuk menerangkan dan mentakrifkan diri sendiri dan bukan suatu yang mungkin diwakili. Secara harfiah mencari yang hakiki, bukan rujukan diri atau sebarang pemboleh ubah.

Secara harfiahnya mencari maknanya yang tersirat dari tersurat yang sukar difahami secara mudah dan jelas.

Aku mencari pemalar.

Ya, pemalar.

Pemalar yang tak dimanipulasi.

Bertindak balas.

Sebab aku tahu, aku tak adil. Dalam bertanya pada kalian, aku lupa bertanya pada diri sendiri. Dalam meletakkan sebab dan punca pada kalian, aku lupa masukkan diri sendiri.

Refleks. Pantulan cermin.

Ketika soal aku tujukan pada sendiri, aku dapat lihat pantulan kalian. Terdiam aku membisu, lama aku membatu mencuba mencari alasan untuk aku melepaskan diri.

Fitrah. Meletakkan kesalahan pada orang itu mudah. Meletakkan diri setanding malaikat pun mudah.

Ah, betapa aku terlupa mudahnya aku berlaku sedemikian. Betapa aku terlupa mudahnya aku berperangai lain kerana merasakan aku lain dan kalian juga lain.

Kerana betapa aku terlupa mungkin sahaja aku sama seperti sebahagian dari kamu. Kerana betapa selama ini aku berpura-pura mengenali diri sendiri, berpura-pura mengenali orang lain. Sebab soal itu rumit sekali.

Dan dalam kembara itu kutemukan sebahagian dari jiwaku yang meringan hingga senget timbangannya.

Bahawa aku tak pernah kosong. Aku sentiasa terisi, Cuma bahagian yang terisi itu terhijab oleh rasa aku sendiri yang tidak pernah mencuba untuk melihat. Lalu aku berlaku zalim pada setiapnya. Kerana menghakimi tanpa aku mengetahui.

Berat sebelah.

Dan dalam kembara itu membuka mata hati aku melihat ke ruang jiwa aku yang selama ini kusangka kosong.

Lalu dibawa bersama cita lemas dalam pelukan rasa yang membuak.

Maaf. Ada perkara yang aku belum bersedia. Biarkan. Biarkan aku tersenyum. Walau palsu.

Biarkan.

Dan dalam kembara itu juga membawa aku pada beberapa insan yang aku tak pernah tahu wujudnya. Yang membuka mata hati aku melihat kedalam jiwa mereka. Kerana pengalaman seseorang itu hanya boleh ditafsir andai kita turut mengalaminya.

Dan akhirnya, menghakimi orang lain itu bukanlah salah, Cuma biarlah bertempat.

Terima kasih.

Dan dalam kembara itu juga aku terkesan dengan murahnya hidup kita. Murah, bukan pada material. Murah pada nilai. Bukan bermaksud boleh dibeli dengan harta, tetapi betapa mudah diberi.

Tidak. Ini bukan negatif. Bahkan positif.

Mereka yang asing, amat murah menghulur. Terasa keluarga. Malah lebih keluarga dari yang sedia.

Lebih keluarga.

Dan dalam kembara itu juga aku belajar. Biar pentingkan diri sendiri. Bukan untuk kita, tapi untuk yang lain. Penuhkan kocek sendiri, lengkapkan diri sendiri, isikan perut sendiri, pandang hanya diri sendiri. Itu maksud adil.

Mana mungkin adil?

Adillah pada diri sendiri. Berikan haknya. Jika mahu adil pada yang lain, adillah dulu pada diri sendiri. Jangan alpa, jangan abai, jangan sisih diri untuk yang lain. Itu bukan berkorban, itu bodoh.

Tersentak.

Mana mungkin bodoh?

Kerana kau ada hak yang perlu ditunaikan. Bagaimana mahu adil pada orang andai pada sendiri zalim?

Skeptik.

Biarkan mereka. Mereka ada hak, dan kita ada hak juga. Mereka melihat melalui mata mereka, proses dengan minda mereka. Kita melihat dengan mata kita, rasa dengan hati dan naluri kita. Takkan sama.

Dan aku tahu, tak mungkin aku dapat puaskan mereka. Diri sendiri pun belum mampu aku puaskan.

Ah, persetankan.

Aku rasa aku jumpa pemalar itu. Walau rasanya tak berapa tetap.

Maaf, aku tak pasti.

Assalamu’alaikum wbt.




‘Koc Wanita’ hanya untuk wanita sahaja. *pandangan serong*

No comments:

Post a Comment