Thursday, February 6, 2014

Ubah



Bismillah

| Aku hanya mahu keadaan berubah. | Aku hanya mahu mereka berubah. |




Dunia ini sesak.

Dunia ini semak.

Dunia ini serakah.

Tak.

Dunia aku sesak.

Dunia aku semak.

Dunia aku serakah.

Sementara setengahnya aku tak mampu, aku tinggalkan.

Tinggalkan saja.

Walau aku fikir salah.

Walau apa yang aku fikir, salah.

Aku tinggalkan.

Kerna aku tahu tak mudah.

Akan fahamkan aku nanti.

Akan fahami aku nanti.

Walau aku takkan faham, mungkin.

Percaya, yang aku percaya iman.

Aku ada itu, kerna aku percaya.

Beruntung kan?

Kasarnya, aku zalim pada semuanya.

Beruntung kan?

Atau zalim?

Selalu bila mereka mula berkata.

Selalu bila aku mula terasa, aku selinap dalam selimut tebal aku.

Aku baca, aku baca dan aku baca lagi.

Aku baca dan harap berubah pada tiap kalinya.

Aku baca tiap kalinya dengan mata berkaca.

Aku terus baca agar jadi tak sepertinya.

Buatkan aku fikir, bila aku keluar, aku tak berubah.

Buatkan aku harap, bila aku keluar, aku tak berubah.

Aku tak perlu berubah.

Aku tak mahu berubah.

Aku cuma mahu apa yang di luar berubah.

Aku cuma mahu keadaan berubah.

Aku cuma mahu mereka berubah.

Diulang, diulang dan diulang lagi.

Hingga lelah. Tanpa berhenti berharap.

Kemudian aku keluar.

Lihat keliling. Rasa keliling.

Lain.

Sebaliknya, situasi masih sama. Aku yang berubah.

Aku tak boleh kecuali berubah.

Aku tak boleh kecuali terpaksa berubah.

Berubah untuk penuhi semua.

Berubah untuk tenangkan semua.

Namun aku masih berharap.

Berharap bila aku keluar dari selimut tebal aku, lepas basah mata, aku tak perlu berubah.

Aku tak mahu berubah.

Aku cuma mahu yang di luar itu berubah.

Aku masih berharap yang di luar itu berubah.

Ya.

Aku masih berharap yang di luar itu berubah.

Aku, selaginya bertahan, masih aku. Walau tak mahu.

Aku, selaginya berubah, masih aku. Walau tak perlu.

Aku, selaginya berupaya, masih aku. Walau tak mampu.




Assalamu'alaikum wbt.


Pengambilan kafein harian berjaya dikurangkan. Pencapaian!

No comments:

Post a Comment