Saturday, February 15, 2014

Rasa Cukup



Bismillah

| Belajar dari aku - tidaklah jadikan aku lebih sedikit sempurna dari kau. |




Keutamaan perlu disemak semula.

Rasanya dah cukup, tapi masih kurang.

Rasanyalah.

Ya, rasanyalah.

Keputusan dah keluar.

Keputusan dah dimuktamadkan.

Keputusan dah tetap.

Jujur, aku tak suka.

Aku tahu usaha aku, dan aku pasti lebih.

Masih juga kurang.

Aku tahu lelah aku, dan aku pasti lepas.

Masih juga tergantung.

Aku tahu penat aku, dan aku pasti cukup.

Masih juga tak penuh.

Ya, aku rasa sesak.

Rasa sesak yang tak pernah kurang.

Rasa sesak yang tak pernah mahu kurang.

Biarlah, sekurangnya aku jujur.

Jujur yang tika ini, aku tak ikhlas.

Jujur yang tika ini, aku tak redha.

Jujur yang tika ini, sifat hamba aku kurang.

Lalu diri terpanjat mahu sempurna.

Biarlah, sejujurnya aku masih belajar.

Belajar untuk kasih pada diri.

Belajar untuk kasih pada Dia.

Utamanya, belajar untuk cukup sempurna. Walau tak bisa.

Kerna aku manusia, aku tak nafikan sifat Dia berikan pada aku.

Sifat yang tak pernah rasa cukup.

Biarlah aku jujur.

Bahawa aku tak suka.

Agar kau nampak manifestasi Dia atas kau, kau dan kau – melalui aku.

Kerna rasa tak pernah cukup itu dari Dia.

Aku masih belajar.

Walau aku tak rela.

Walau aku tak ikhlas.

Walau aku tak redha.

Kau. Ya, kau. Bertanya jika kisah aku rela, ikhlas dan redha itu penting?

Kerna aku hanya hamba. Ada sesiapa kisah?

Atau lebih penting, ada Dia kisah?

Malah, itu bukan aku, tapi Dia.

Yang interpretasikan atas aku, supaya kau, kau dan kau nampak kita.

Aku terima rasa ini, interpretasi manifestasi Dia atas aku, supaya kau, kau dan kau belajar.

Belajar dari aku – tidaklah jadikan aku lebih sedikit sempurna dari kau.

Dan aku.

Biar bergelumang rasa ini.

Dia turunkan supaya aku berasa dan belajar.

Malah juga.

Yang kupinta padaNya.

‘Kurniakan yang terbaik untukku.’

‘Redhakan yang terbaik untukku.’

Mungkin aku tak redha, tapi Dia redha.

Mungkin.

Mungkin.

Yakinkan aku.

Yakinkan aku dari ragu ini.

Agar aku terima.

Rela.

Ikhlas.

Redha.

Maaf.


PENAFIAN 1: Sebelum kau, kau dan kau kata aku kufur nikmat, tidak. Aku cuma menjadi manusia yang dalamnya ada kau juga. Rasa tak pernah cukup.

PENAFIAN 2: Jika kau, kau dan kau kata aku terlalu membesar-besarkan, aku ada satu soalan. Apa kau lebih sempurna dari aku, hingga rasa sentiasa cukup segala?




Assalamu'alaikum wbt.


Malam-malam sekarang penuh mimpi aneh.

1 comment:

  1. aku baru je ada mimpi sedih tadi,huhuhu

    & jangan risau lah, semua org mungkin pernah mengalami apa yang ko alami. mungkin ada yang akan mengalaminya, kalau ada yang berani nak ngaku diorang tak pernah or takkan hadapi apa yang ko hadapi ni,huu itu xtau nak ckp mcm mane la an,hehe.

    ReplyDelete