Sunday, August 4, 2013

Hati Pra-Rasa



Bismillah

| bahawa Aku adalah dekat. | Menangis lagi. |




Rungutku dalam tangis, "Allah tak adil."

Dia menjawab, "Allah tidak memberi kesusahan seseorang hamba melainkan apa yang terdaya olehnya." (al-Baqarah, 286)

Tapi, aku persoalkan lagi, "di mana Dia bila aku perlukan-Nya?"

“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahawa Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah) Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.” (Surah Al-Baqarah: 186)

"Masih, tak sayangkah Dia pada aku? Tak cukupkah lagi?" Lagi aku bertanya.

"Atau siapakah yang memperkenankan doa orang yang menderita apabila ia berdoa kepadaNya, dan yang menghapuskan kesusahan, serta menjadikan kamu pengganti (umat-umat yang telah lalu) mendiami dan menguasai bumi? Adakah sebarang tuhan yang lain bersama-sama Allah? Amat sedikit di antara kamu yang mengingati (nikmat Allah itu)." (al-Naml, 72)

"Tapi..."

Dia menjawab lagi, "..... dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui, sedang kamu tidak mengetahuinya." (al-Baqarah, 216)

Khali.


Menangis lagi.




Assalamu'alaikum wbt.


Cuti tak produktif, menambah berat badan. Itu wajib!

No comments:

Post a Comment