Tuesday, April 30, 2013

Dalam Terang


Bismillah…

|Pertama kali salah. | Tak, pertama kali sedar salah. |



Kelakar.

Aku yang tak pernah memilih jalan itu.

Lalu aku iri pada keduanya.

Pada keduanya yang aku tak pernah cuba.

Kelakar.

Sebab rasa itu hanya aku yang rasa.

Walau aku simpan, barah, bekas.

Hanya aku yang rasa.

Iri?

Ya.

Perasaan yang ditanam, dibaja, disiram, dijaga rapi.

Tak.

Aku cuma biarkan.

Cuma biarkan.

Tumbuh bagai lalang, rimbun tanpa siram, segar tanpa baja, ranum tanpa jaga.

Kejam!

Tak.

Cuma biarkan.

Biarkan.

Sembunyi rasa itu, pendam sendiri.

Tipikal.

Ruang tambah besar, kerna makin kurang.

Pertama kali salah.

Tak, pertama kali sedar salah.

Kau yakin?

Kau pasti?

Tak, aku tak rela.

Tak, aku tak mampu.

Biarkan.

Biarkan.

Biarkan.

Tak, aku tipu.



Maaf, sengaja dibiar tergantung.




Assalamu’alaikum wbt.




Sesetengah buku, nak baca bukan cara konvesional, kalau faham lah!

No comments:

Post a Comment